« ett bättre du

den hälsosamma bloggen

Mat att må bra av

 

Om man nu vill må bra och inte bara sätta i sig chips och godis, kan det vara svårt att sovra i det stora informationsflödet som vi bombarderas av. Ena dagen ska man äta mandlar, andra dagen ska man dricka kaffe, den andra inte. Hur ska man veta vad som är rätt? Ja det finns inga enkla svar på det. Man kanske får använda lite sunt bondförnuft. Och sedan skadar det aldrig att titta på innehållsförpackningarna när vi är ute och handlar mat i affärerna. Det kan vara lockande att köpa nästan färdiglagat. Vi har sällan tid till att laga maten själva, från grunden, eller baka bröd utan tillsatser. Är det bra med lightprodukter, till exempel? Nej, det är det inte. Boven i dramat stavas kemiska produkter, som aspartam, acesulfam, sackarin, medan sockeralternativen xylitol och stevia är naturliga sötningsmedel. En god regel är att ju längre innehållslistan är på en produkt, desto sämre för din kropp är den att äta.

Få i dig vitaminer, folsyra och mineraler

Man behöver inte vara kostexpert för att sovra bland maten som får dig att må bra. Du kan enkelt utgå från att ekologiska grönsaker är bättre än chips. Bröd med liten innehållsförteckning är bättre än en med en lång lista av tillsatser. Allt sådant som innehåller vitamin C är bra för dig, såsom paprika och all sorts citrusfrukter. Varför inte ersätta vinäger med citron? Då får du i dig bra mycket c-vitaminer. Drick grönt te som fortfarande har i sig c-vitaminer, istället för det svarta teet, som har bränt bort alla sådana vitaminer. Ät fisk istället för kött! Med fisken får du omega 3 syror som får dig att må bra. Omega 3 finns i sill, lax, regnbågslax, tonfisk och sardiner.

Det viktiga D vitaminet

Många som inte mår så bra har lågt D-vitamin, har forskarna klarlagt. Den största D vitaminkällan finns i solen, så vi bör spendera mer tid utomhus. Men är det så att man mår så dåligt att man inte orkar ut i solen, kan man genom att äta fet fisk, som (åter igen) lax, tonfisk, makrill, nötlever, ost och äggulor. Och tänk att mörk choklad är bra och får oss att må bättre. I en holländsk studie kom man fram till att män som åt en tredjedels chokladkaka varje dag, hade lägre blodtryck och lägre risk för hjärtinfarkter. Dessutom var de gladare än kontrollgruppen. Så härligt, alltid vad jag misstänkt: choklad är alltså en riktig glädjespridare!

11 mar 2017